Hoofdstuk 5.1

Bedrijfsvoering en beleid

Personeel

In 2023 groeide onze organisatie van 21,05 FTE naar 24,53 FTE.

Aantal medewerkers per afdeling:
  • AHa: 4 (incl. 2 werkstudenten)
  • HR: 2
  • Zorg & Wijk: 14
  • Directie: 2
  • Digitale zorg & innovatie: 8
  • Communicatie: 1
  • Bedrijfsvoering: 5

Gemiddeld deeltijd percentage FTE per 31 december 2023: 0,71%Gemiddeld aantal werkuren per week per 31 december 2023: 27,03 uren Gemiddelde schaal per 31 december 2023: 8,6

Ziekteverzuim
  • De totale ziektemeldingsfrequentie over 2023 was 0,6%, (landelijk gemiddelde is 1,1%).
  • De ziektemeldingen zijn gelijk verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën.
  • De verhouding tussen kort, middellang en lang verzuim is idealiter 70/20/10. Bij de ROHA was dat 70/7/23.
Verlof
In 2023 werd gemiddeld 87,4 uur verlof opgenomen per medewerker. Het gemiddelde eindsaldo per 31 december 2023 was 31,05 uur per medewerker, zoals weergegeven in de tabel.

HR

Om de groei in formatie in goede banen te leiden, heeft de ROHA sinds 1 oktober een interne HR-afdeling met twee vaste medewerkers. Er is in 2023 is veel aandacht uitgegaan naar de werving van medewerkers voor het ROHA-bureau. Bijna alle uitgezette vacatures zijn succesvol ingevuld.

Daarnaast hebben we voor het eerst gewerkt met een methodiek voor het voeren van voortgangsgesprekken. Deze methodiek is eind 2023 geëvalueerd en de verbeterpunten worden meegenomen in de gesprekscyclus van 2024.

Omdat de ROHA snel groeit, is er ook behoefte aan meer inhoudelijk inzicht in de rollen en functies en de daarbij passende weging van de zwaarte van deze rollen en functies. In Q4 van 2023 kozen we een bureau dat ons in dit proces zal bijstaan om tot een functiehandboek te komen.

Communicatie

Met de groei van de organisatie is de noodzaak tot verdere professionalisering van onze communicatie ontstaan. We hebben veel onderwerpen die communicatie behoeven en willen er steeds beter in worden om onze achterban te informeren en te betrekken. Daarom is in 2023 onderzocht hoe de ROHA de communicatiefunctie het best kan inrichten. Naar aanleiding van dit onderzoek is het team, bestaande uit een tekstschrijver en een communicatie & multimediaontwerper, medio 2023 versterkt met een communicatieadviseur.

In 2023 heeft team Communicatie o.a. gewerkt aan:
  • Doorontwikkeling van de website en de nieuwsbrief;
  • De organisatie en communicatie van de netwerkdag en de scholingen;
  • Professionalisering van de projectcommunicatie, onder andere voor MTVP en de HIS-harmonisatie.

Financiën

De afdeling Financiën verzorgt een accurate boekhouding en houdt deze bij. Daarnaast zorgen we voor het declareren van zorggelden en het uitbetalen van de zorgvergoedingen aan de diverse zorgverleners. Onze accountant heeft met een goedkeurende verklaring bevestigd dat de ROHA dit op orde heeft.

Onze managementrapportages zijn verder doorontwikkeld en geprofessionaliseerd om de juiste sturing aan de organisatie te kunnen geven. In 2023 besloot de ROHA ook om vacatiegelden uit te keren aan de deelnemers van de wijkgroepen. Afdeling Financiën heeft een methode ontwikkeld waarmee op een makkelijke manier vacatiegelden voor de wijkgroepen kan worden gedeclareerd en uitbetaald.