Hoofdstuk 2.1

Op weg naar één HIS

In 2022 gaven we het startschot voor het selectieproces voor één HIS voor alle ROHA-praktijken. Eerder dat jaar bleek al dat het draagvlak voor deze stap groot is. Op een poll die we in de zomer hielden, reageerde maar liefst 75% van de praktijken. 65% van de respondenten was positief over het plan. Als de vijf belangrijkste voordelen noemden zij:
  • De integrale oplossing HIS-KIS-patiëntenportaal (minder koppelingen)
  • De goede communicatie met de HpA
  • De sterkere positie richting netwerkpartners
  • De korting op HIS-kosten door het gezamenlijk inkopen
  • Het makkelijker onderling waarnemen

De doelstelling van het project is dat alle ROHA-huisartsenpraktijken gaan werken met één toekomstbestendig HIS en dat de ROHA hen hierbij ondersteund en ontzorgd.

In 2023 startten we met de selectieprocedure, uitgevoerd door een selectiecommissie bestaande uit huisartsen, een praktijkmanager, een bestuurslid, een coördinator van de zorgprogramma’s, de CMIO, de directeur Digitale Zorg & Innovatie/CIO en een programmaleider ICT.

Deze commissie heeft in 2023:

  • Een uitgebreid programma van eisen opgesteld met 16 leidende principes en 5 categorieën (functionaliteit, leverancier, kosten, ondersteuning praktijken door ROHA en technologie);
  • Offertes beoordeeld van 8 HIS-leveranciers die op de shortlist stonden;
  • Eind november een shortlist vastgesteld van 3 HIS-leveranciers: Bricks Huisarts (Tetra), HealthConnected en Sanday;
  • De shortlist gepresenteerd tijdens de ALV op 12 december.

Vervolg

Inmiddels hebben we in 2024 een keuze gemaakt voor een voorkeurs-HIS. Ook bij alle vervolgstappen die we nemen, staat zorgvuldigheid voorop en nemen we onze leden uiteraard mee.